Jak vybrat výtvarné pomůcky pro děti?
Mají vaše děti rády malování, kreslení? Nebo vlastně ještě ani nevíte a rádi byste vyzkoušeli první tvoření s vašimi nejmenšími? Přečtěte si náš článek, třeba vám s výběrem pomůže.
Kreslení souvisí s motorikou dítěte. Grafomotorika se vyvíjí postupně, proto je třeba uzpůsobit tvar a velikost výtvarných potřeb podle věku a schopností dítěte.
Jaké výtvarné pomůcky tedy pro určitý věk vybrat?
18 -24 měsíců = děti drží tužku s palcem nahoře nebo dole , tzv. dlaňový úchop. Potřeby pro kreslení by v tomto období měly být menší a tlustší. Dítě totiž ještě neovládá jemnou motoriku prstů. Vhodné jsou například i prstové barvy.
2 - 3 roky = dítě už uchopí pastelky do prstů, tzv. hrstičkový úchop. Potřeby pro kreslení už mohou být užší.
3 - 4 roky = pomalu přecházejte na tzv. špetkový úchop, kdy dítě drží tužku třemi prstry. Ideální trénovat s trojhrannými pastelkami.
Grafomotorika se vyvíjí postupně, fyziologicky. U dětí stejného věku by mělo vše probíhat přibližně stejně, stejné znaky kresby, samozřejmě také individálně, s určitými drobnými odlišnostmi. U někoho probíhá vývoj rychleji, u někoho pomaleji. Cílem vývoje je u všech dětí dojít postupně ke správnému špetkovému úchopu.
Správný gramofotorický vývoj
1 - 2 roky = děti drží pastelku v dlani, pohyb vychází z ramene, dítě pohybuje celou rukou, drží tužku až křečovitě
2-3 roky = tužku uchopuje již třemi prsty, pohyby jsou již více koordinované, dítě se začíná učit kreslit na omezenou plochu papíru, zvládne kreslit čáry a kruh.
3-4 roky = dítě zvládne nakreslit postavu, kreslí tvary, začínají pravidelné kontinuální pohyby
4 - 5 let = dítě kreslí postavu s trupem a s končetinami, dítě si vytváří tzv. špetkový úchop, vybarvuje, kresba je bohatší
Vývoj grafomotoriky obecně souvisí se správným zvládáním hrubé a jemné motoriky. Špatně rozvinutá nebo nerozvinutá grafomotorika může vést k odkladu školní docházky
POMŮCKY VHODNÉ PRO DLAŇOVÝ ÚCHOP
PRSTOVÉ BARVY, ŤUPKACÍ BARVIČKY V TUBĚ
POMŮCKY VHODNÉ PRO HRSTIČKOVÝ I ŠPETKOVÝ ÚCHOP